چالش های حقوقی ناشی از تورم قوانین کیفری و راههای برون رفت از بحران مربوط در ایران چکیده : هر چند وجود قانون کیفری برای تشخیص هنجارها و رفتار در جامعه ضرورت دارد؛ اما برای ایجاد جامعه قانونمند تنها از سازوکار جرم انگاری متعدد نمی توان بهره جست؛زیرا هر قانون کیفری قطع نظر از توالی فاسد آن ،موجب تحدید و تضییع آزادیهای افراد و توسع بخشی به حوزه اقتدار و کنترل و حاکمیت دولت می گردد . افراط در جرم انگاری در کشور ما باعث بحران تورم قوانین کیفری شده است . باید در نظر داشت که بحران به معنای ایجاد تنگنا و گسست و شکاف در یک سیستم است، بگونه ای که حرکت ان سیستم متوقف یا دچار تزلزل گردد یا از حالت عادی خارج گردد. بحران مزبور تحقق و ظیفه اساسی نظام عدالت کیفری را که همان تضمین حقوق شهروندان و اجرای عدالت کیفری است را مشکل مواجه کرده است . علی ای حال قانونگذار ایران ، بدون توجه به تعاقب فاسد جرم انگاری متوالی و مکرر به طور مستمر به حجم قوانین کیفری می افزاید. تصویب بیش از 300 قانون کیفری ماهوی قطع نظر مقررات شکلی فروران مؤید این ادعاست. تدوین قوانین توسط مراجع غیر صالح اعم از دیوان عالی کشور در مقام توحید در رویه ـ مجمع تشخیص مصلحت ، شورای عالی انقلاب فرهنگی ،و دیگر مراجع به این تورم دامن زده است . راقم این سطور ضمن طرح موضوع تورم کیفری بعنوان یک چالش در نظام حقوقی ایران ، به عوامل ایجاد کننده این پدیده و آثار آن و همچنین به راههای برون رفت از بحران مزبور در پناه جرم شناسی و جنبش جرم زدایی و با عنایت به وجدان جمعی و روح و رویه حاکم جامعه ایران پرداخته است.   فهرست عنوان                                                                                                       صفحه مقدمه بخش اول : چالشهای حقوقی ناشی از تورم قوانین کیفری فصل اول: کلیات مبحث اول: واژه شناسی از لحاظ لغوی و اصطلاحی برخی از واژگان مهم و کلیدی گفتار اول : معنای لغوی واصطلاحی تورم کیفری  گفتار دوم: معنای لغوی واصطلاحی وجدان جمعی گفتارسوم: معنای لغوی واصطلاحی بحران گفتارچهارم: معنای لغوی واصطلاحی جرم انگاری و جرم زدایی گفتارپنجم: معنای لغوی واصطلاحی کیفرزدایی مبحث دوم :خاستگاه و پیشینه تحقیق مبحث سوم : اصول و مبانی و شیوه های جرم انگاری گفتار اول: جرم انگاری مبتنی بر پالایش گفتاردوم: قاعده ضرر و رفاه بعنوان مبنای جرم انگاری گفتارسوم: توجه به وجدان جمعی و مقبولیت اجتماعی در راستای جرم انگاری فصل دوم : بررسی مکاتب و مبانی نظری،عنایتی ویژه به سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران مبحث اول : مکتب اصالت فرد (لیبرالیسم) مبحث دوم : مکتب اصالت اجتماع مبحث سوم : بررسی سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران گفتار اول: فقه وچالشهای قانونگذاری گفتاردوم: هنجار انگاری در اسلام و سیستم لیبرالی در یک مطالعه تطبیقی گفتار سوم : فقه پویا با عنایت به مقتضیات اجتماعی. گفتار چهارم : جایگاه تحریم« گناه» در جرم انگاری نظام عدالت کیفری ایران فصل سوم : علل و عوامل تورم قوانین کیفری با رویکردی به نظام حقوقی ایران مبحث اول : تورم مراجع کیفری گفتار اول: هیأت عمومی دیوان عالی کشور گفتار دوم: شواری نگهبان قانون اساسی گفتار سوم: مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتار چهارم: قوه مجریه مبحث دوم :پذیرش کیفر و اعمال سزاده و قهرآمیز بعنوان تنها پاسخ. مبحث سوم :استفاده از دست آوردهای دیگر نظام های حقوقی بدون عنایت به  عرف و رویه حاکم جامعه . مبحث چهارم:اسلامی و مذهبی و اخلاقی کردن حقوق کیفری مبحث پنجم :پیشرفت های صنعتی و تکنولوژی مبحث ششم :در هم آمیختگی بزه و انحراف در جرم انگاری توسط دولت. مبحث هفتم:دگرگونی سریع نظام سیاسی مبحث هشتم :در هم آمیختگی تحریم و تجریم مبحث نهم : توسع بخشی به فروعات و اصول کلی و مبهم قانون کیفری فصل چهارم : توالی فاسد جرم انگاری متعدد( تورم قوانین کیفری ) مبحث اول :جرم زایی بالقوه در پرتو فرایند برچسب زنی مبحث دوم :افزایش جرم و جمعیت کیفری مبحث سوم :ناکارآیی قانون مبحث چهارم :لطمه به آزادیهای فردی و خصوصی افراد مبحث پنجم :تورم مراجع کیفری خارج از قلمرو قوه قضائیه . گفتار اول: آئین نامه تشکیل دادسرا و دادگاه روحانیت گفتار دوم: آئین نامه تشکیل دادسرا و دادگاه انقلاب بخش دوم : راه های برون رفت از بحران تورم قوانین کیفری در ایران فصل اول: جرم زدایی مبحث اول: مفهوم جرم زدایی و انواع آن گفتار اول: جرم زدایی عملی بند اول : سیستم مقتضی بودن تعقیب با عنایت به نظام حقوقی ایران بند دوم : سیستم قانونی بودن تعقیب با عنایت به نظام حقوقی ایران بند سوم: عدالت ترمیمی بند چهارم: جرایم برون  بزهدیده و جرم زدایی گفتار دوم: جرم زدایی رسمی فصل دوم : توجه به وجدان جمعی در چرخه جرم انگاری و جرم زدایی مبحث اول: وجدان جمعی در چرخه جرم انگاری گفتار اول: بررسی مراجع متعدد قانون نویس در پناه وجدان جمعی در نظام عدالت کیفری ایران گفتار دوم: دست آوردهای دیگر نظام های حقوقی با عنایت به وجدان جمعی گفتار سوم: توجه به وجدان جمعی در راستای جرم زدایی از  جرایم ،ماهواره ، سقط جنین ، ولگردی و... فصل سوم : عنایت به جرم شناسی (پیشگیرانه) بعنوان راه برون رفت از بحران تورم کیفری مبحث اول: انواع پیشگیری مبحث دوم: جایگاه جرم شناسی پیشگیری در ایران فصل چهارم : اصلاح قوانین کیفری در راستای تورم زدایی کیفری مبحث اول: رعایت اصول قانون نویسی و جرم انگاری در پناه اصل قانونی بودن جرم ومجازات مبحث دوم : تأثیر دادن زمان ومکان و الزامات بین المللی در امر قانونگذاری گفتار اول : بررسی آیین دادرسی کیفری نظام حقوقی ایران با عنایت به  فقه ایستا و الزامات بین المللی گفتار دوم: : بررسی قوانین ماهوی نظام حقوقی ایران با عنایت به  فقه ایستا و الزامات بین المللی مبحث سوم : رعایت اصول قانون نویسی و جرم انگاری در جمعیت خروج  مواد زاید و تکرری نتیجه گیری پیشنهادات فهرست منابع و مآخذ                                                                                                                 «سخن محقق »   هرکس در دوران زندگیش می تواند دو کار داشته باشد: کاشتن ، ساختن ، سازندگان شاید سالها در کار خود بمانند و سازندگیشان سالها طول بکشد؛ اما روزی فرا می رسد که کارشان به پایان برسد. در این هنگام باز می ایستند و در میان دیوارهای خود محصور می شوند . وقتی کار ساختن پایان می پذیرد ، زندگی معنایش را از دست میدهد . اما کسانیکه می کارند ، گاهی هنگام طوفان و تغییر فصل ها رنج می برند و گاهی بندرت خسته می شوند . اما یک باغ ، برخلاف یک ساختمان هرگز از رشد باز نمی ماند . باغبان در میان جمع همدیگر را می شناسد؛ چرا که می دانند سرگذشت هر گیاه ، رشد سراسر زمین نهفته است. حال چنانچه مقام تقتینی بدون توجه به وجدان جمعی و روح حاکم بر سرزمین خود ، در تدوین الفاظ خشک و مواد بی روح خود را محدود و محصور کند و همچون بنایی تنها به ساختن آسمان خراشها اهتمام ورزد ، بی تردید شهروندان بیشتری را در حصاریش محدود و محبوس خواهد کرد. پس کار مقام تقتینی باید مثل یک باغبان باشد و نه یک بنا ، تا هر روز رشد ،نمو ، پویایی و زایش را در کار خود ببیند. مشکل آنگاه دوچندان می شود که مقام تقتینی به مقامات تقتینی غیر صالح تبدیل می گردد؛ چرا که در آن صورت مراجعی قانون می نویسند که همدیگر را نمی شناسند و همداستان و هم اندیشه نیستند برای کسانیکه خود همدیگر را می شناسند و وجدان جمعی مشترک دارند ولی قانون نمی نویسند . تعدد مراجع بدون شک به تعدد بناهایی می ماند که مساعی خود را صرف ساختن آسمان خراشها می کنند. هر اندازه ساختمان ها بیشتر شود به همان اندازه فضای آزاد رفتار شهروندان محدودتر خواهد شد. اینچنین می گذرد و روزگار ؛ من دین را دوست دارم ولی از کشیشها می ترسم ... من قانون را دوست دارم ولی از بناها می ترسم ... نوشته در پیش رو  را تقدیم به استادی می کنم که جامعتی کم نظیر دارد، علم و ادب ، حسن خلق،بیان شیوا،تواضع،متانت، وقار،سجایای اخلاقی،دانش روز، موجب گردیده که دانشجویان پروانه وار گرد شمع وجودش جمع شوند. در یک جمله می توانم بگویم ایشان استادی است که هم اندیشه ها را من آموخت و هم اندیشیدن را . استاد معزز جناب آقای دکتر سیّد دریّد موسوی مجاب ، کسیکه زبانم قاصر و الکن از وصف ایشان است.این نوشته حاصل اندیشه و مساعی جلیله ایشان است.   قيمت : 9000 تومان