دسته بندی : ووردنوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )تعداد صفحه : 3 صفحه قسمتی از متن .doc :  باسمه‌تعاليطرح درس چهارم فارسي سوم راهنمايي ـ شگفتي‌هاي طبيعتنام درس: فارسي سال سوم راهنمايي تحصيلي موضوع: شگفتي‌هاي طبيعت (درس چهارم) مدت اجرا: 60 دقيقهمجري: نام آموزشگاه: تعداد فراگيران:هدف كلي:فراگيران با شگفتي‌هاي جهان خلقت و قدرت پروردگار جهان آشنا مي‌شوند.هدف ديني: (شعر، حديث، آيه)اين همه نقش عجب بر در و ديوار وجود هر كه فكرت نكند نقش بود بر ديوارافلاينظرون الي الابل كيف خلقتهدف رفتاري:فراگير در مورد علاقه‌ي مرغ آلاچيق به هنر و نقاشي صحبت كند.فراگير زندگي زيرزميني موريانه‌ها را نقاشي كند.فراگير تعدادي از شگفتي‌هاي جهان خلفت را نام ببرد.فراگير در مورد نحوه‌ي شكار كبك كوهي با توجه به علاقه‌ي او به هنر نقاشي صحبت كند.فراگير در مورد شگفتي‌هاي جهان خلقت انشايي بنويسد.فراگير نسبت به شناخت شگفتي‌هاي آفرينش علاقه نشان دهد.فراگير پس از آشنايي با درس جديد آشنايي بيشتر و عميق‌تري با خدا پيدا كند و بر بندگي خالصانه‌ي خويش بيفزايد.فراگير نحوه‌ي كوچ پرستو و شكار ماهي‌ها را از نقاطي كه آب گرم جريان دارد، توضيح ‌دهد.وسايل آموزشي:تصوير پرندگان در حال كوچ، تصويري از مرغ آلاچيق، لوح فشرده يا فيلمي در رابطه با شگفتي‌هاي آفرينش كتاب، تخته، گچ، تلويزيون و ويدئو ، مجله‌ي آموزش زيست‌شناسي سال هفدهم شماره 53ارزشيابي ورودي:چند نمونه از شگفتي‌هايي را كه در جهان وجود دارد نام ببريد.در ميان پديده‌هاي جهان چه چيزي شما را بيش از ديگر مسائل شگفت‌زده مي‌نمايد؟دقت در پديده‌هاي جهان چه تأثيري در بينش و نگرش شما دارد؟ايجاد انگيزه:بچه‌ها به مدت چند دقيقه فكر كنيد و بگوييد به‌نظر شما چه چيزي در جهان، بيش از هر چيز ديگري شگفت‌انگيز است؟پس از اين كه دانش‌آموزان مطالب خود را بيان كردند به آنان مي‌گوييم: آيا مي‌خواهيد با موارد جديدي از عجايب خلقت آشنا شويد؟ سپس به ارائه‌ي درس جديد مي‌پردازيم.اجراي تدريس:جهت اجراي درس به شيوه‌ي الگوي فعال طرح تدريس اعضاي تيم معلم بايد از شب قبل درس را به تعداد اعضاي هر گروه تقسيم كند به نحوي كه مطالعه‌ي هر بند به يكي از دانش‌آموزان واگذار شود.مرحله‌ي اول:پس از ورود معلم به كلاس و گروه‌بندي تصادفي فراگيران، معلم از دانش‌آموزان مي‌خواهد كه افراد هر گروه روي خود شماره بگذارند. يك نفر شماره‌ي يك، يك نفر شماره ي دو، يك نفر شماره‌ي سه، يك نفر شماره ي چهار، يك نفر شماره‌ي پنج و يك نفر شماره‌ي شش. پس از شماره‌گذاري، معلم مطلب مربوط به هر شماره را ذكر مي‌كند.شماره‌هاي يك: از «با صبر و حوصله به جست و جو مي‌پردازد ......... تا ......... آيا او را مي‌شناسيد؟»شماره‌هاي دو: از «تعداد پرندگاني كه لانه‌سازي مي‌كنند ......... تا ......... آن‌ها را به دام انداخت.»شماره‌‌هاي سه: از «كوچ پرندگان نيز بسيار شگفت‌انگيز است ......... تا ......... در فصل‌هاي مختلف مهاجرت مي‌كنند.»شماره‌هاي چهار: از «آيا شما درخت شاپرك ديده‌ايد؟ ......... تا ......... از زمين روييده باشد.»شماره‌هاي پنج: از «موريانه‌ها نيز براي خود ......... تا ......... به كار ساختن استحكامات مي‌پردازند.»شماره‌هاي شش: از «اين راز ما را چه كسي كشف كرده‌است؟ ......... تا ......... به روي او نمي‌گشايد؟»سپس شماره‌هاي يك تا شش هر گروه، به آرامي به مطالعه‌ي بخش خاص خود مي‌پردازند. اين مرحله فرصت خوبي است تا معلم شيوه‌ي صحيح مطالعه (يادداشت كردن ـ صامت‌خواني و ...) را به فراگيران يادآوري نمايد.مرحله‌ي دوم:دراين مرحله افراد هم‌شماره تشكيل يك گروه مجزا را مي‌دهند و بخش خاص خود را مورد بحث و بررسي و تبادل‌نظر قرار مي‌دهند. «شماره‌هاي يك، در يك گروه» «شماره‌هاي دو، در يك گروه و ...».مرحله‌ي سوم:در اين مرحله افراد به گروه اوليه‌ي خود باز مي‌گردند و هر فرد به توضيح قسمت خاص خود از جنبه‌هاي مختلف (روخواني، درك مطلب، معني كلمه و ...) مي‌پردازد. پس از اين كه تمامي افراد به توضيح قسمت خاص خود پرداختند، معلم نسبت به ارزشيابي از دانش‌آموزان اقدام مي‌نمايد.لازم به ذكر است كه ارزشيابي به‌صورت صحيح و غلط، تشريحي و كوتاه‌پاسخ و به‌صورت فردي يا گروهي قابل انجام است. پس از انجام ارزشيابي، معلم پاسخ صحيح سؤالات را ارائه مي‌دهد و از آنان مي‌خواهد كه بعد از نمره‌دادن به خود به نقد و بررسي نمره‌ي خود بپردازند تا مشخص شود، ضعف فراگيران در چه زمينه‌اي مي‌باشد.پس از اين مرحله معلم مي‌تواند با استفاده از فراگيران به يك جمع‌بندي مناسبي از درس دست يازد. و تصاوير مربوط به مرغ آلاچيق يا شگفتي‌هاي خلقت را به آنان نشان مي‌دهد و مطلب مربوط به تار عنكبوت را نيز براي فراگيران مي‌خواند تا فراگيران بيش از پيش به شگفتي‌هاي جهان خلقت پي ببرند.تعيين تكليف:انجام تمرين درس شگفتي‌هاي طبيعت، كشيدن نقاشي از كوچ پرنده‌ها ، مطالعه‌ي كتاب يا مجله ، ذكر يكي از پديده‌هاي خلقت كه مايه‌ي اعجاب همگان است. قيمت : 5000 تومان