این تحقیق در مورد بودجه بندی و بودجه ریزی عملیاتی در تفکر استراتژیک در 92 صفحه و در قالب ورد و شامل بودجه بندی و بودجه ریزی عملیاتی در تفکر استراتژیک،بودجه بندی عملیاتی،ويژگيهاي بودجه ريزي عملياتي،روشهای اجراي بودجه ريزي عملياتي،اهداف بودجه ريزي عملياتي،مكانيزم عملكرد سيستم و غیره می باشد.فهرستمقدمه. 2ويژگيهاي بودجه ريزي عملياتي.. 5روشهای اجراي بودجه ريزي عملياتي.. 6مراحل تنظيم بودجه ريزي عملياتي طبق حسابداري قيمت تمام شده به قرار زير است: 6اهداف بودجه ريزي عملياتي.. 7مكانيزم عملكرد سيستم.. 18سیر مراحل بودجه ریزی عملیاتی در ایران. 22بودجه ريزي عملياتي نياز توسعه. 33نتيجه گيري.. 35بودجه‌‏ريزي عملياتي.. 38انطباق بودجه با برنامه و اهداف بخش و منطقه. 39قابل نظارت بودن بودجه. 40ارتقاي بهره‌‏وري.. 40فراهم شدن زمينه‌‏ها و بسترهاي اصلاح نظام اجرايي كشور. 41چگونگي ارسال بودجه پيشنهادي.. 50منابع و مآخذ: 91      مقدمه يك بودجه عملياتي عبارت است از يك برنامه سالانه به همراه يك بودجه سالانه كه رابطه ميان ميزان وجوه تخصيص يافته به هر برنامه با نتايج به دست آمده از اجراي آن برنامه را نشان مي دهد. اين بدان معني است كه با هر ميزان مخارج انجام شده در هر برنامه ، مي بايد مجموعه معيني از اهداف تامين شود .در بودجه عملياتي از طبقه بندي عملياتي جهت اعتبارات استفاده مي شود. در طبقه بندي عملياتي كالا و خدمات خريداري شده، به جاي طبقه بندي برحسب نوع و ماهيت به عنوان عوامل و اجــــزاي فعاليتها تلقي و طبق بندي مي گردند. براي نمونه مواد و مصالح ساختماني مصرف شده توسط سازمان دولتي، بخشي از بهاي تمام شده، جاده، پل يا ساختمان ساخته شده محسوب و طبقه بندي مي گردد. زيرا مواد و مصالح مذكور در تركيب با ساير تجهيزات و خدمات استفاده شده حاصل نهايي خاصي را كه جزئي از وظايف و اهداف و برنامه هاي سازمان دولتي است، ايجاد مي كند. به عبارت ديگر، مواد، كالا و خدمات خريداري شده با محصول و توليد نهايي (END-PRODUCT) ارتباط داده مي شود. طبقه بندي عملياتي مدارك و اسناد قابل قبول و واقعي را كه ممكن است در تشخيص كارايي&، سطوح مختلف مديريت مفيد باشــــد، ايجاد مي كند و بيان مي دارد كه علت افزايش هزينه هاي بهاي تمام شده برنامه ها، افزايش حجم عمليات است يا افزايش هزينه ها براي حجم ثابت است. شكل شماره يك طبقه بندي در بودجه عملياتي را نشان مي دهد. در ايران علي رغم توسعه روزافزون وظايف و برنامه هاي دولت و ضرورت استقرار يك سيستم اطلاعاتي موثر و مفيد در مديريت مالي سازمانهاي دولتي، حسابداري دولتي تحول و دگرگوني اساسي و قابل ملاحظه اي نداشته است و باتوجه به ارتباط مستقيم مديريت مالي سازمانهاي دولتي با بودجه مصوب سالانه دولت و اهميت كنترل بودجه اي در حسابداري دولتي، لذا جهت گيري هدفهاي دولت در بعد اقتصادي با توجه به موارد ذيل حائزاهميت است:1 - ارتقاء كيفيت ارائه خدمات به مردم؛2 - استفاده بهينه از منابع و ظرفيتهاي موجود؛3 - فراهم آوردن زمينه هاي استاندارد كردن خدمات دستگاههاي دولتي؛4 - افزايش انگيزه كاركنان و مديران و اعطاي اختيارات لازم به آنان؛5 - جايگزيني كنترل نتايج فعاليتها به جاي كنترل مراحل انجام كار.عمليات سازمان درصورتي كارآمد و اقتصادي است كه به توليد كالاها و يا ارائه خدمات مفيد و موردانتظار منجر شود، زيرا كارآمدترين توليدكننده هر محصول كه تقاضايي براي آن وجود ندارد، ناگزير از تعطيل كار خود است. با وجود اين، بسياري از شركتهاي دولتي هنوز برمبناي اصل چگونگي انجام عمليات به جاي تعيين نوع عمليات و دلايل انجام كار مي كنند.در سازمانهاي دولتي، معمولاً قوانين و مقررات، استانداردهاي كنترل كننده براي كاركنان محسوب مي شوند و لازم است باتوجه به حركت جدي دولت به سمت آزادسازي اقتصــاد و ايجاد بازارهاي رقابت، توجه به هزينه ها و نحوه تهيه بودجه و عملياتي تر شدن آن هرچه بيشتر موردتوجه قرار گيرد.در بودجه بندي عملياتي (PERFORMANCE BUDGETING) علاوه بر تفكيك اعتبارات به وظايف، برنامه ها، فعاليتها و طرحها، حجم عمليات و هزينه هاي اجراي عمليات دولت و دستگاههاي ذيربط براساس روشهاي حسابداري بهاي تمام شده، محاسبه و تعيين مي گردد. لذا ارقام پيش بيني شده در بودجه عملياتي متكي به تجزيه و تحليل تفصيلي برنامه ها، فعاليتها، عمليات و قيمت تمام شده آنان برپايه اهداف و مقاصد دولت است، كه در آن بخشي از هزينه هاي عمومي و استهلاك دارائيهاي سرمايه اي به واحد قيمت : 7500 تومان